Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew Śląska
jest beneficjentem projektu o numerze FESL.10.24-IZ.01-03E1/23 pod tytułem:
„Siła harcerskich relacji w procesie transformacji”
Finansowanego w ramach Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 – 2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) dla Priorytetu: FESL.10.00 – Fundusze Europejskie na transformację dla Działania: FESL.10.24 – Włączenie społeczne – wzmocnienie procesu sprawiedliwej transformacji.
Wartość projektu: 5 974 749,00
Wartość dofinansowania: 5 974 749,00
w tym dofinansowania z UE: 5 377 274,10
Okres realizacji projektu 01.04.2024 – 30.06.2026
Celem projektu jest zwiększenie poziomu aktywności lokalnych społeczności, w tym budowanie i wzmacnianie relacji na terenie woj. śląskiego w szczególności w miastach Bytom, Radzionków, Żory, Dąbrowa Górnicza, Jastrzębie Zdrój, Lubliniec, Czechowice Dziedzice, Zawiercie. Działania w projekcie pozwolą na budowanie współpracy międzypokoleniowej, nabywanie nowych kompetencji, poszerzenie świadomości społeczeństwa w zakresie szeroko pojętego procesu transformacji w sferze społecznej, ekonomicznej, gospodarczej, ekologicznej. Celem szczegółowym jest łagodzenie wpływu tego procesu na mieszkańców Śląska.
Główne zadania projektu to opracowanie propozycji programowej zajęć dla dzieci i młodzieży w celu nabycia wiedzy i pracy z transformacją w szerokim ujęciu oraz stworzenie i instalacja innowacyjnych 100 figurek „Harcerskich Przewodników” jako elementu gier terenowych. Pozwoli to na połączenie dwóch aspektów, poznawania natury i zjawisk przyrodniczych oraz jednocześnie ukazania szkodliwej działalności człowieka w stosunku do przyrody na terenach postindustrialnych. Gry będą również opierać się o tożsamość lokalną oraz poznawanie historii regionu i związanej z nim transformacji. Przeprowadzone zostaną także m.in. warsztaty aktywizujące dla dorosłych oraz gry w terenie dla dzieci i młodzieży. Nacisk będzie położony na ekologię, edukację ekologiczną i klimatyczną.
Grupę docelową projektu stanowią osoby rekrutujące się z 7 podregionów obszaru OSI w szczególności z następujących miast: Bytomia, Radzionkowa , Żor, Dąbrowy
Górniczej, Jastrzębia Zdroju, Czechowic-Dziedzic, Zawiercia.
Grupa docelowa będzie rekrutowana wśród mieszkańców Śląska w 7 podregionach, przy czym celuje się w grupę dzieci i młodzieży, również należącą do drużyn harcerskich i starszoharcerskich oraz wędrowniczych.
Efekty projektu to zwiększenie poziomu aktywności lokalnych społeczności, podniesienie świadomości zdobywania nowych umiejętności, kompetencji i kwalifikacji oraz praca z transformacją, a także adaptacja młodego pokolenia do nowych zmian. Powstanie także Centrum Rozwoju Młodego Człowieka i Rodzica w Radzionkowie i Centrum Edukacji Ekologicznej w Kokotku Leśnicy, ponadto zakupiona będzie mobilna harcówka, co pozwoli na realizację projektu w wielu miejscach 7 podregionów objętych OSI.
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew Śląska
jest partnerem Klubu Sportowego SKARPA BYTOM
dla projektu o numerze FESL.10.24-IZ.01-03E3/23 pod tytułem:
„Zielony kwartał KWK Rozbark – Edukacja Zielona Transformacja”
Finansowanego w ramach Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 – 2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) dla Priorytetu: FESL.10.00 – Fundusze Europejskie na transformację dla Działania: FESL.10.24 – Włączenie społeczne – wzmocnienie procesu sprawiedliwej transformacji.
Wartość projektu: 5 770 375.93
Wartość dofinansowania: 5 770 375.93
W tym dofinansowania z UE: 5 193 338,33
Okres realizacji projektu 01.04.2024 – 30.06.2026
Celem projektu jest aktywizacja i wsparcie społeczności lokalnej dzielnicy Rozbark, ale i pozostałych mieszkańców Bytomia, dzieci i młodzieży, a także ich rodziców i otoczenia. Działania ukierunkowane są na budowanie współpracy międzypokoleniowej, nabywanie nowych kompetencji, poszerzenie świadomości społeczności lokalnej w zakresie szeroko pojętego procesu transformacji w sferze społecznej i ekologicznej. Celem szczegółowym jest łagodzenie wpływu tego procesu na mieszkańców tego regionu.
Główne zadania projektu to animacja i aktywizacja mieszkańców m.in. przez cykliczne zajęcia zróżnicowane tematycznie na terenach zielonych centrum sportu, w tym zajęcia z ruchem, spotkania z dziećmi i młodzieżą w formie zajęć w terenie, edukacja ekologiczna, zajęcia z trenerem integracji międzypokoleniowej, organizacja punktów animacyjnych oraz przedstawień we współpracy z Teatrem Rozbark.
Projekt dotyczy 2 obszarów i przyszłości Rozbarku, gdzie nacisk zostanie położony na edukację ekologiczną w tym możliwość poznania najnowszych rozwiązań w zakresie uzyskiwania energii z odnawialnych źródeł oraz przeszłości Rozbarku, gdzie można będzie zobaczyć pamiątki dawnych mieszkańców tej dzielnicy, w tym rozbarskie mieszkanie i strój jego mieszkańców.
Efekty projektu to zwiększenie poziomu aktywności społeczności Bytomia i okolic poprzez aktywizację, edukację, integrację i lokalne inicjatywy. W efekcie działań w projekcie nastąpi aktywne promowanie pamięci o Rozbarku, w tym pielęgnowanie rozbarskiej tradycji poprzez wspieranie inicjatyw oddolnych przygotowywanych przez mieszkańców. Powstanie Centrum Inicjatyw Rozbarskich, na które złożą się: Izba Rozbarska, Izba Rozbark przyszłości Szynk Klubu Rozbarskiego oraz Izba Tradycji . Odbędą się cykliczne szkolenia i warsztaty dla kadry Klubu Skarpa Bytom. Realizowane będzie partnerstwo z ZHP Chorągiew Śląska.
Miejsce i okres realizacji projektu : rewitalizowany obszar Kopalni Rozbark i dzielnicy,
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew Śląska
jest beneficjentem projektu o numerze FESL.07.07-IZ.01-03C1/23 pod tytułem:
„Włącznik bytomski !”
Finansowanego w ramach Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 – 2027
dla Priorytetu: FESL.7.7 – Fundusze Europejskie dla społeczeństwa dla Działania: FESL.7.7 – Wsparcie rodziny, dzieci i młodzieży oraz deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej.
Wartość projektu: 1 721 970,00
Wartość dofinansowania: 1 635 871,00
W tym dofinansowanie z UE: 1 463 674.50
Okres realizacji projektu 01.07.2024 – 30.06.2027
Celem projektu jest wsparcie dzieci i rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze, w tym rodzin w kryzysie.
Wsparcie to zostanie udzielone w ramach prowadzonych przez ZHP Hufiec Bytom 8 placówek wsparcia dziennego zlokalizowanych w takich miejscach Bytomia, gdzie to wsparcie jest mieszkańcom bardzo potrzebne. Grupą docelową do której kierowane jest wsparcie są dzieci w wieku 7-15 lat ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami, a
także rodziny mających trudności opiekuńczo wychowawcze, czy będących w kryzysie.
Założeniem projektu jest podniesienie jakości i rozszerzenie oferty wsparcia w placówkach wsparcia dziennego na terenie miasta Bytomia w dzielnicach Śródmieście (trzy placówki), Łagiewniki , Rozbark, Bobrek, Szombierki. Placówka Chwytne Bajtle prowadzona jest w formie podwórkowej, a jej działania oparte są na pracy w terenie w dzielnicy Bobrek, w której dzieci wymagają szczególnego zainteresowania, aktywizacji i opieki.
Planowane działania skupią się na rozwijaniu kompetencji społecznych i zainteresowań. Wsparciem zostaną objęte dzieci ze względu na problemy psychiczne, behawioralne lub niepełnosprawności wynikające z przeprowadzonej przez wnioskodawcę diagnozy. Działania wspierające zostaną oparte o pracę specjalistów to jest pedagoga, psychologa, lektora języków, specjalistę zajęć społeczno-przyrodniczych, artystycznych oraz animatora pracy podwórkowej. Wsparcie będzie realizowane m.in poprzez zajęcia plastyczne, taneczne, językowe, zajęcia specjalistyczne, ale również pakiet działań edukacyjnych dotyczących zdrowia i przeciwdziałania uzależnieniom oraz zachowaniom ryzykownym. Uzupełnieniem tych działań będą wyjścia o charakterze kulturalnym i sportowym organizacja imprez okolicznościowych, festynów, wyjść i wycieczek. Ważnym aspektem będzie prowadzenie działań z zakresu profilaktyki uzależnień zarówno dla wychowanków jak i otoczenia.
Główne zadania projektu realizacja zajęć dodatkowych w związanych z rozszerzeniem oferty wsparcia w 7 placówkach prowadzonych na terenie Miasta Bytomia. W odpowiedzi na
zdiagnozowane potrzeby, przewidziano:
- Zajęcia społeczno-przyrodnicze
- Zajęcia artystyczne
- Zajęcia językowe
- Zajęcia informatyczne,
- Zajęcia pedagogiczne
- Zajęcia psychologiczne
- Wyjścia do instytucji kultury
- Festyny
- Imprezy okolicznościowe wraz z konkursami
- Wycieczki
Zajęcia społeczno-przyrodnicze będą angażującym doświadczeniem dla uczestników. Takie zajęcia pomagają zrozumieć relacje między ludźmi a otaczającym ich środowiskiem, rozwijają umiejętności społeczne oraz wzmacniają
wiedzę na temat przyrody.
Zajęcia artystyczne będą możliwością do odreagowywania emocji poprzez wyrażanie ekspresji twórczej. Zajęcia będą prowadzone metodą gier i zabaw, improwizacji, dramy. Kreatywność, wyobraźnia, umiejętność współpracy –
to kompetencje, jakie zajęcia artystyczne będą rozwijać u dzieci. Ponadto rozwijać będą zainteresowania i potencjał wychowanków. Dodatkowo zaplanowano zakup materiałów do zajęć.
Zajęcia językowe będą rozwijać zdolności umysłowe, poprawiać pamięć. Językiem będzie angielski, który jest przedmiotem trudniejszych w szkole, co wpływa na obniżenie wyników w nauce, co z kolei na obniżenie samooceny
wśród dzieci. Wychowankowie nie mają możliwości otrzymania pomocy w domu. Dodatkowo zaplanowano zakup materiałów do zajęć.
Zajęcia informatyczne będą służyły do ćwiczeń wyszukiwania i selekcjonowania informacji, co jest ważne przy zasięgu i sile fake newsów. Wychowankowie dowiedzą się, co dzieje się z informacjami, które zamieszczają w
Internecie. Poznają zasady bezpieczeństwa w sieci i zastanowią się, jak można się chronić przed zagrożeniami
Zajęcia pedagogiczne
Celem zajęć będzie stymulowanie prawidłowego rozwoju wychowanków i łagodzenie zaburzeń emocjonalnych. Zajęcia obejmować również będą tematykę profilaktyki uzależnień.
Zajęcia będą odbywać się w formie konsultacji indywidualnych (według potrzeb wychowanków), grupowej i zbiorowe. Zaplanowane zostały również spotkania z rodzicami/prawnymi opiekunami w formie konsultacji – doradztwa wychowawczego i pedagogizacji, jak również zajęcia edukacyjne z obszaru profilaktyki. Spotkania z pedagogiem będą wsparciem wychowawczym dla rodziców/opiekunów prawnych, realizowane m.in. w formie poradnictwa.
Konsultacje psychologiczne
Celem spotkań w formie konsultacji będzie pomoc rodzicom w zrozumieniu zachowań własnych dzieci oraz udzielenie bezpośredniego wsparcia dzieciom i młodzieży. W trakcie spotkań psycholog nakreśli rozwiązania, które mogą doprowadzić do poprawy funkcjonowania dziecka lub pomóc mu w radzeniu sobie z problemami. Będą miały charakter porad i wskazówek. Ważnym aspektem jest wspieranie emocjonalne rodzica dziecka z niepełnosprawnością lub innymi zdiagnozowanymi problemami. Prowadzone będą konsultacje biofeedback
Wyjścia do kina, muzeum, teatru, jak również na ściankę wspinaczkową i lodowisko. Promują zdrowy styl życia, co stanowi jednocześnie element profilaktyki zdrowia. Zaplanowano zakup biletów.
Efekty projektu to poniesienie kompetencji 220 dzieci i młodzieży w zakresie wsparcia w projekcie.
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie