Projekt 7.7 – Włącznik bytomski!

 

 

Związek Harcerstwa Polskiego  Chorągiew Śląska

jest beneficjentem projektu o numerze FESL.07.07-IZ.01-03C1/23 pod tytułem:

„Włącznik bytomski !”

Finansowanego w ramach Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 – 2027

dla Priorytetu: FESL.7.7 – Fundusze Europejskie dla społeczeństwa dla Działania: FESL.7.7 – Wsparcie rodziny, dzieci i młodzieży oraz deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej.

Wartość projektu: 1 721 970,00

Wartość dofinansowania: 1 635 871,00

Okres realizacji projektu 01.07.2024 – 30.06.2027

Celem projektu jest wsparcie dzieci i rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze, w tym rodzin w kryzysie.
Wsparcie to zostanie udzielone w ramach prowadzonych przez ZHP Hufiec Bytom 8 placówek wsparcia dziennego zlokalizowanych w takich miejscach Bytomia, gdzie to wsparcie jest mieszkańcom bardzo potrzebne. Grupą docelową do której kierowane jest wsparcie są dzieci w wieku 7-15 lat ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami, a
także rodziny mających trudności opiekuńczo wychowawcze, czy będących w kryzysie.
Założeniem projektu jest podniesienie jakości i rozszerzenie oferty wsparcia w placówkach wsparcia dziennego na terenie  miasta Bytomia w dzielnicach Śródmieście (trzy placówki), Łagiewniki , Rozbark, Bobrek, Szombierki. Placówka Chwytne Bajtle prowadzona jest w formie podwórkowej, a jej działania oparte są na pracy w terenie w dzielnicy Bobrek, w której dzieci wymagają szczególnego zainteresowania, aktywizacji i opieki.
Planowane działania skupią się na rozwijaniu kompetencji społecznych i zainteresowań. Wsparciem zostaną objęte dzieci ze względu na problemy psychiczne, behawioralne lub niepełnosprawności wynikające z przeprowadzonej przez wnioskodawcę diagnozy. Działania wspierające zostaną oparte o pracę specjalistów to jest pedagoga, psychologa, lektora języków, specjalistę zajęć społeczno-przyrodniczych, artystycznych oraz animatora pracy podwórkowej. Wsparcie będzie realizowane m.in poprzez zajęcia plastyczne, taneczne, językowe, zajęcia specjalistyczne, ale również pakiet działań edukacyjnych dotyczących zdrowia i przeciwdziałania uzależnieniom oraz zachowaniom ryzykownym. Uzupełnieniem tych działań będą wyjścia o charakterze kulturalnym i sportowym organizacja imprez okolicznościowych, festynów, wyjść i wycieczek. Ważnym aspektem będzie prowadzenie działań z zakresu profilaktyki uzależnień zarówno dla wychowanków jak i otoczenia.

Główne zadania projektu realizacja zajęć dodatkowych w związanych z rozszerzeniem oferty wsparcia w 7 placówkach prowadzonych na terenie Miasta Bytomia. W odpowiedzi na
zdiagnozowane potrzeby, przewidziano:

  1. Zajęcia społeczno-przyrodnicze
  2. Zajęcia artystyczne
  3. Zajęcia językowe
  4. Zajęcia informatyczne,
  5. Zajęcia pedagogiczne
  6. Zajęcia psychologiczne
  7. Wyjścia do instytucji kultury
  8. Festyny
  9. Imprezy okolicznościowe wraz z konkursami
  10. Wycieczki

Zajęcia społeczno-przyrodnicze będą angażującym doświadczeniem dla uczestników. Takie zajęcia pomagają zrozumieć relacje między ludźmi a otaczającym ich środowiskiem, rozwijają umiejętności społeczne oraz wzmacniają
wiedzę na temat przyrody.

Zajęcia artystyczne będą możliwością do odreagowywania emocji poprzez wyrażanie ekspresji twórczej. Zajęcia będą prowadzone metodą gier i zabaw, improwizacji, dramy. Kreatywność, wyobraźnia, umiejętność współpracy –
to kompetencje, jakie zajęcia artystyczne będą rozwijać u dzieci. Ponadto rozwijać będą zainteresowania i potencjał wychowanków. Dodatkowo zaplanowano zakup materiałów do zajęć.

Zajęcia językowe będą rozwijać zdolności umysłowe, poprawiać pamięć. Językiem będzie angielski, który jest przedmiotem trudniejszych w szkole, co wpływa na obniżenie wyników w nauce, co z kolei na obniżenie samooceny
wśród dzieci. Wychowankowie nie mają możliwości otrzymania pomocy w domu. Dodatkowo zaplanowano zakup materiałów do zajęć.

Zajęcia informatyczne będą służyły do ćwiczeń wyszukiwania i selekcjonowania informacji, co jest ważne przy zasięgu i sile fake newsów. Wychowankowie dowiedzą się, co dzieje się z informacjami, które zamieszczają w
Internecie. Poznają zasady bezpieczeństwa w sieci i zastanowią się, jak można się chronić przed zagrożeniami

Zajęcia pedagogiczne
Celem zajęć będzie stymulowanie prawidłowego rozwoju wychowanków i łagodzenie zaburzeń emocjonalnych. Zajęcia obejmować również będą tematykę profilaktyki uzależnień.
Zajęcia będą odbywać się w formie konsultacji indywidualnych (według potrzeb wychowanków), grupowej i zbiorowe. Zaplanowane zostały również spotkania z rodzicami/prawnymi opiekunami w formie konsultacji – doradztwa wychowawczego i pedagogizacji, jak również zajęcia edukacyjne z obszaru profilaktyki. Spotkania z pedagogiem będą wsparciem wychowawczym dla rodziców/opiekunów prawnych, realizowane m.in. w formie poradnictwa.

Konsultacje psychologiczne
Celem spotkań w formie konsultacji będzie pomoc rodzicom w zrozumieniu zachowań własnych dzieci oraz udzielenie bezpośredniego wsparcia dzieciom i młodzieży. W trakcie spotkań psycholog nakreśli rozwiązania, które mogą doprowadzić do poprawy funkcjonowania dziecka lub pomóc mu w radzeniu sobie z problemami. Będą miały charakter porad i wskazówek. Ważnym aspektem jest wspieranie emocjonalne rodzica dziecka z niepełnosprawnością lub innymi zdiagnozowanymi problemami. Prowadzone będą konsultacje biofeedback

Wyjścia do kina, muzeum, teatru, jak również na ściankę wspinaczkową i lodowisko. Promują zdrowy styl życia, co stanowi jednocześnie element profilaktyki zdrowia. Zaplanowano zakup biletów.

Efekty projektu to poniesienie kompetencji 220 dzieci i młodzieży w zakresie wsparcia w projekcie.

#FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie